Ga je trainen als je ziek bent?

0
221
ziek voor de crossfit open - crossfitwereld

Ziek zijn, we hebben het er liever niet over en we zijn het liever al helemaal niet. Maar helaas, het overkomt ons allemaal wel eens, en nu ook mij. En toen stond ik ineens voor een dilemma ga ik nu toch trainen? 

Het is natuurlijk een feit, iedereen wordt wel eens ziek. Dat is helemaal niet erg en dat zullen de meesten van ons ook prima kunnen hebben. Maar ga je dan toch trainen? In het kader van “Ik sport het er wel uit”? Wij onderzochten dit voor je.

Ga je trainen als je ziek bent?

Vaak hoor ik dat sporters proberen te doen alsof ze niet ziek zijn. Ze doen een lekkere zware CrossFit training met de gedachte dat het hun bloed beter zal laten stromen, en dat ze de ziekte er wel uit sporten. Maar (sorry als jij zo’n sporter bent) dit is echt ver van een goede oplossing.

Een goede training, één waarbij je zwaar ademt, zweet, hard werkt en je ongemakkelijk voelt – geeft een stressreactie op ons lichaam. Als we gezond zijn, passen onze lichamen zich gemakkelijk aan die stress aan. In de loop van de tijd is deze progressieve aanpassing precies wat ons fitter en sterker maakt. Ziek zijn geeft ook een stress reactie op ons lijf.  Als we ziek zijn, kan de stress van een zware training meer zijn dan ons immuunsysteem aankan en kun je nóg zieker worden of zelfs ernstige blessures oplopen.

Daarnaast heeft het ziek zijn dan niet alleen meer effect op jou maar ook op de sporters om je heen. Het is gemakkelijk om anderen te besmetten met wat voor ziekte je ook hebt. Je zweet je hoest, je niest en je raakt ook nog eens trainingsmaterialen aan die anderen later ook weer gebruiken. Niet echt de community gedachte dus.

Wat moet ik dan wel doen als ik ziek ben?

Duidelijk is dus dat een zware wod doen bij je box en jezelf  nog meer uitputten geen zin heeft en zelfs het tegengestelde resultaat kan hebben. Nog afgezien van het risico dat anderen ziek worden door jou.

Dus wat kunnen we wel doen? Kort antwoord, “RUST”. Langer antwoord “RUST en MOBILIZE”.
Als je koorts hebt, veel hoest en/of niest, ga alsjeblieft niet naar de box, je bent besmettelijk.
Als je geen koorts hebt, veel hoest en/of niest en iets positiefs voor jezelf wilt doen, gebruik dan deze geforceerde “uitvaltijd” om aan je mobiliteit te werken. Er is niemand die niet kan verbeteren in beweging en mobiliteit. Doe lekker een stretching- en mobiliteitssessie van 30 tot 45 minuten en ga naar huis. Tijdens zo’n sessie kun je je concentreren op probleemgebieden. Strakke schouders, kuiten of heupen? Je kunt prima met een foamroller, massagebal of resistanceband je probleemgebieden aanpakken. Dit zorgt dat als je weer echt kunt trainen je vloeiender dan ooit kunt bewegen. Doe dit niet wilt, laat je hardslag niet te veel oplopen maar doe dit rustig, denk er aan je bent ziek.

*Heb je wel koort, hoest en/of nies je veel maar voel je je toch goed genoeg? Werk lekker thuis aan je mobiliteit.



Maar ik wil zo graag

Snappen wij ook, echt waar! Maar zie het als iets positiefs. Bekijk je ziekte als een kans om te werken aan kwaliteitsbeweging. Je zult jezelf misschien verbazen met een betere techniek en snelheid als je terugkomt van een paar dagen stretchen en mobiliteitstraining.

Onthoud dat CrossFit bestaat uit een 3 hoek van kracht, conditionering en bewegingskwaliteit. Ze zijn allemaal van vitaal belang voor succes.

En ook even niets doen en goed rusten kan je lijf een boost geven. Focus weer even op gezond eten en goed slapen. Het hoort allemaal bij de CrossFit lifestyle.

En als ik beter ben?

Natuurlijk ben je op een gegeven moment weer beter en kun je weer trainen. Dat mag ook zeker. Maar pas op, het is gemakkelijk om jezelf nu snel te over-trainen en weer ziek te worden. Bouw het rustig op in een paar dagen. Geef je lijf even de tijd om weer te wennen aan de stress en gewichten.

In het kort

  • Maak je geen zorgen, je zuurverdiende spieren zullen niet weglopen
  • NEEM RUST
  • Drink veel vocht, eet gezonde voeding en slaap goed
  • Werk aan je mobiliteit als als dat kan en gebruik je uitval tijd effectief
  • Brand jezelf niet op in je eerste WOD als je terug bent, bouw het langzaam op

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here