Zucht… Burpees

0
417
its called a burpee - CrossFitWereld

Sommigen vinden het prima om te doen, anderen haten ze. Wij kennen in ieder geval niemand die staat te popelen om er veel van te doen… Burpees. Toch is het een veelvoorkomend oefening bij CrossFit en dat is niet zonder reden. Maar waar komt die oefening toch vandaan? En wie heeft ze in vredesnaam de wereld in geholpen?


De Burpee volgens wikipedia:
De burpee, of squat thrust, is een volledige lichaamsbeweging die wordt gebruikt bij krachttraining en als een aërobe oefening. De basisbeweging wordt in vier stappen uitgevoerd en staat bekend als een “viervoudige burpee”

De burpee bestaat al sinds 1939, toen Royal H. Burpee de lichaamsgewicht beweging uitvond als een snelle, eenvoudige manier om fitheidstests uit te voeren en deze in zijn proefschrift voor een doctoraat in toegepaste fysiologie van Columbia University opnam. In de afgelopen 75 jaar is de burpee geëvolueerd van zijn oorspronkelijke incarnatie – een beweging van vier tellen die vier keer op rij moet worden uitgevoerd om fitness te evalueren – naar de huidige versie: een beweging van zes tellen met drie sprongen, een paar squats, een push-up en een niet onbetekenende hoeveelheid kwelling.

Geen spier onbenut.

Het is moeilijk om een andere lichaamsgewicht beweging te bedenken die net zo veeleisend is als de burpee. Om te begrijpen waarom, bedenk dan dat de burpee een hurkzit, een sprong, een push-up, een andere sprong, een squat en nog een explosieve sprong nodig heeft. De burpee is een hele beweging van het lichaam en doet een beroep op zowat elke belangrijke spiergroep, dus elk deel van je lichaam moet hard werken om maar één herhaling te doen.

20 burpees komt neer op meer dan 20 air-squats, 20 push-ups en 20 sprongen.

Plus, zoals Greatist-deskundige Eugene Babenko uitlegt: 20 burpees komt neer op meer dan 20 air-squats, 20 push-ups en 20 sprongen. Je lichaam gebruikt hiervoor enorm veel zuurstof in een zeer korte periode. Met andere woorden, het doen van slechts één enkele burpee vereist een hoop beweging en stelt hoge eisen aan de cardiovasculaire conditie van de sporter.

CrossFit coach en voedingsdeskundige Erica Giovinazzo zegt dat burpees zo’n goede conditioneringstool zijn omdat ze niet alleen het gebruik van het hele lichaam vereisen, maar ook de sporters door meerdere vlakken leiden.
“Als ik zou rennen of roeien, of zelfs iets doen als jumping-jacks of touw springen, blijf ik vrijwel op één plek zitten, of gewoon rechtdoor gaan. Een burpee doet je op en neer gaan en op en neer gaan. Dit verhoogt de hartslag dramatisch”
(dit zou ook kunnen verklaren waarom er zoveel anekdotische rapporten zijn over de ellende van de burpees.).

Er is geen twijfel dat de burpees intens zijn – en dat is maar goed ook. Studies hebben aangetoond dat als het gaat om lichaamsbeweging, intensiteit van belang is: hoe intenser de beweging, hoe groter de post-exercise verhoging in metabolisme (naverbranding) en verbeterde cardiovasculaire gezondheid.

Variaties

In de loop van de jaren zijn er verschillende varianten van de burpee ontstaan. Niet alleen geschaalde “makkelijkere” varianten maar ook moeilijkere/zwaardere en zijn er zelf burpee challenges ontstaan.
Enkele voorbeelden om de burpee lichter te maken is bijv. door de push-up op de knieën uit te voeren of de streksprong weg te laten.

Moeilijkere varianten zijn bijv. door de push-up met een klap uit te voeren, burpees op 1 been te doen of zelfs de burpees met dumbbels in je handen uit te voeren. Maar 2 van de meest bekende “moeilijkere” uitvoeringen die binnen crossfit gebruikt worden zijn;

  • Target burpees, bij de streksprong tik je een target boven je hoofd aan (bijv. een pull-up bar)
  • De Burpee Box jump, hierbij doe je een burpee maar de streksprong is vervangen door een boxjump.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here