10 verwondingen die elke CrossFitter kent

0
615
Voorkom deze CrossFitfouten - CrossFitWereld

Als je aan CrossFit doet dan komen deze 8 kleine verwondingen, schrammen en blauwe plekken je waarschijnlijk heel bekend voor! Dit zijn de (kleine) nadelige bijkomstigheden van jezelf veranderen in een fit en gezond mens.

Crossfit-blessures. Ze komen in vele soorten en maten voor – Grote verwondingen zijn ongelooflijk frustrerend, vooral als ze je lang van het trainen af houden, maar lichte verwondingen zijn een essentieel onderdeel van de meeste sporten. Soms moet je gewoon de pijnbarrière doorbreken, je tanden samenknijpen en doorgaan tot je je doel bereikt!

Bij Crossfit kennen we dit als geen ander, waar we allemaal dat ongelooflijke gevoel kennen van eindelijk je eerste fatsoenlijke set van unbroken Double-Unders, die eerste Muscle-Up die onmogelijk leek, of het afronden van een WOD in een recordtijd. Als je klaar bent met een training, kijk je terug naar de kleine markeringen, snijwonden en kneuzingen, en realiseer je dat dit kleine tekenen van overwinning zijn die jou sterker, fitter en mentaal veerkrachtiger maken.

1. Push jerk / Push press

Bij deze oefening is het makkelijk om schrammen en blauwe plekken op te lopen op je sleutelbenen, de voorkant van je schouders en zelfs de bovenkant van je borst. Dit gebeurt met name als je veel reps moet maken en in hoog tempo werkt. De barbell komt naar beneden en raakt je hard. Meestal heb je hier in de training niet eens erg in maar als je de volgende dag in de spiegel kijkt kun je je wel eens rot schrikken.

2. De kettlebell verwondingen

kettlebell verwonding - crossfitwereldAls je veel oefeningen doet met de kettlebell loop je wel eens beurse plekken op aan je onderarmen. Dit komt meestal omdat de kettlebell te hard terug komt op je onderarm of omdat het metaal er vaak langs schuurt. Geeft niets het ziet er even rot uit maar het geneest snel.  Als je dit vaker doet zul je er beter in worden en worden de verwondingen vanzelf minder en ontstaan ze minder snel.

3. Pull-ups / Toes to bar

Of eigenlijk alle oefeningen aan een pull-up bar. Crossfit zal je grip en kracht in je onderarmen aanzienlijk vergroten, wat een handig extra voordeel is naast alle andere voordelen die je kunt verdienen met deze Pull-Ups en Toes-to-Bar zoals een sterker bovenlichaam en een efficiëntere core. De keerzijde? Zere handen, eelt bulten op je handen of zelfs rips. Geloof ons doe het vaker en je zult er beter in worden en minder last van krijgen.

4. Snatch / overhead squat

Tja bij deze oefeningen komen vaak behoorlijke gewichten kijken. Je zult hier een geweldige balans, kracht, flexibiliteit en techniek mee ontwikkelen. Het betekent echter ook vaak veel wrijving in je handen. Blaren en eelt bulten in je handpalmen op je duimen en pinken zijn niet ongewoon. Heb je hier echt last van dan kan een simpel stukje sporttape al heel veel wonderen doen.

5. Burpees / Lunges

De goede oude Burpees, ieders favoriet (of niet)! De schaafwonden op je knieën kunnen vermeden worden door het dragen van kniehoezen.  Dit helpt ook om tegen het harde stoten op de grond en voorkomt ook dat je te veel op de grond rust tijdens de beweging. Maar eerlijk is eerlijk dit is meestal zo’n minimale verwonding dat het er gewoon een beetje bij hoort.

6. Box jumps

Gelukkig gebeurt dit alleen als je de box mist, wat stom klinkt, maar we kennen dat gevoel allemaal wanneer je er zoveel hebt gedaan dat je benen in brand staan en elke sprong voelt alsof je aan de grond bent geplakt! Het is normaal gesproken een fout die je geen twee keer maakt! Wij hebben als grap dat als we veel boxjumps moeten maken we ze shineaters noemen. Hier is helaas niet veel aan te doen behalve goed je grenzen kennen en schalen als dat nodig is.

7. Double-unders

Dit is misschien een van de meest bekende en irritante pijnen van Crossfit. Het is de stevige klap van de speedrope op je huid en de striemen die je daarna ziet ontstaan. Dit is slechts een scherpe herinnering dat je beter moet worden.

Double Unders vereisen een enorme coördinatie en vastberadenheid, maar ze zullen je interne motor, je timing en snelheid enorm verbeteren.

*Gratis tip. Heb je van die nare striemen? Smeer er een beetje ripfix op en ze verdwijnen super snel.

8. Cleans

Een ontzagwekkende krachtoefening waarbij vaak een enorm gewicht van de barbell op je bovenlichaam komt. Bijna dezelde blauwe plekken als bij punt 1 achterlatend. Die blauwe plekken vervagen. Je krijgt er echter de kracht van een os voor terug om te gebruiken zoals je wilt in je volgende WOD.
Een andere verwonding je op kunt lopen zijn de schrammen op je schenen door het schuren van de barbell en misschien heb je ook wel kleine plekken op de bovenkanten van je benen door het aanslaan van de barbell. Geeft niets je krijgt er heel veel voor terug.

9. Sit-ups

Ai een zere onderrug met schuurplekken net boven je billen. Dit ontstaat vaak als je veel sit-ups moet doen en je techniek wat minder goed wordt. Je beweegt te veel heen en weer waardoor je heen en weer schuurt over de grond. Trainen, Trainen en nog eens trainen. Alleen door dit veel te doen en te trainen zul je hier steeds minder last van hebben.

10. DNF

De meest pijnlijke maar onzichtbare verwonding die voor komt  bij CrossFit is misschien wel een gekrenkt ego. Je finisht niet of je mist een beweging waardoor je geen PR haalt. Deze dingen gebeuren. Laat het je niet afleiden het is slechts een reminder dat je beter moet worden of dat je jezelf hebt overschat. Dit is de beste leerschool om beter te worden.

Hebben we iets gemist?

Heb jij of ken jij nog meer regelmatig voorkomende kleine blessures? Laat het ons weten!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here